Twee gerenoveerde campus gebouwen waar de nieuwe indeling en het ontwerp en realisatie van de inrichting de transformatie in het onderwijs ondersteunt.
De faciliteiten van beide gebouwen waren gedateerd, met drie studenten op een kamer met stalen kasten, tl-verlichting, een koelkast en een tosti-apparaat. Helemaal geen prettige ruimten om in te verblijven. Waar er in het huidige onderwijs gestimuleerd wordt om met respect met elkaar om te gaan, paste deze omgeving daar helemaal niet meer bij. Tijd voor verandering. Ik kreeg de opdracht om de nieuwe onderwijsvisie te vertalen naar een inrichtingsontwerp
Ik begon met drie inrichtingsconcepten met verschillende sferen, zoals natuur en constructie. Samen met de opdrachtgever hebben we voor een mooie mix gekozen. De kleuren zijn licht, natuurlijk en een beetje stoer.
In de nieuwe situatie delen studenten een kamer met drie andere deelnemers en delen drie slaapkamers een eigen leefruimte met een keuken, waarin ze kunnen lunchen, ontbijten, chillen en ontspannen. Desgewenst kunnen ze ook eten in de centrale kantine. Alles is op elkaar afgestemd; zo heb ik bij de bedden eigen plekken gecreëerd, waarin een lampje zit en een contactpunt. Dat geeft de studenten het gevoel dat ze een eigen plek hebben. Het complete meubilair voor de slaapkamers, ook de kasten, is speciaal ontworpen en op maat gemaakt door de interieurbouwer.
Je ziet in de huiskamers een mix van meubilair met een stoere – en vooral geen stoffen – bank op een metalen onderstel, grote tafels met kleurrijke stoelen, stevige krukjes en hoge krukken aan de bar. De materialen zijn stevig en goed schoon te houden. Het moet aanvoelen als thuis én facilitair handig zijn. Op de vloer ligt bijvoorbeeld een PVC.
Voor de Open Dagen maakte ik presentatieborden, een video en een mini-opstelling van het meubilair. Ze zijn nog een tijd blijven staan en zo begon het enorm te leven. Iedereen kan nu zien dat de uitvoering overeenkomt met de ontwerptekeningen.
De inrichting doet iets met het gedrag van de gebruikers. De derde jaars waren nog gewend om ruw met de inrichting van hun ruimten om te gaan want wat maakte het uit? Bij de eerste jaars zie je al dat ze respect voor hun leefomgeving hebben en er trots op zijn. Het samenwerken om het netjes en schoon te houden zorgt voor een groter saamhorigheidsgevoel. Zo blijkt maar weer dat een goede en aantrekkelijke inrichting bijdraagt aan de kwaliteit van de leefomgeving. – SOMA College Harderwijk, mevrouw E. ter Avest
Het inrichten van deze campus was een heel bijzonder project naast alle ‘gewone’ onderwijsprojecten zoals personeelskamers en aula’s. Een functionele inrichting maken waar een groep jonge mensen slaapt, leeft en zich thuis voelt. De samenwerking met het SOMA, de aannemer en de leveranciers was fantastisch. Het resultaat is twee prachtig gerenoveerde en nieuw ingerichte gebouwen waar met veel plezier gewoond en gewerkt wordt. Dat maakt mijn werk zo leuk! – Ilona
Heb je ook zo’n leuk uitdagend project waar je hulp bij kan gebruiken? Neem dan contact op.
Zakelijke projecten
21 oktober 2018