Inrichting van een voor de leerlingen interessante aula met meer rust waar de natuur een rol speelt.
De leiding van de school van deze middelbare school voor voortgezet speciaal onderwijs was niet meer zo blij met de aula. Ze wilden een voor de leerlingen interessante aula met meer rust waar de natuur een rol speelt.
Omdat in de nabije toekomst het schoolplein vernieuwd zou worden, met meer uitdagingen om te bewegen en veel groen, wilden ze ook de natuur terugzien in de aula. Door de ramen tot de vloer kijk je namelijk zo op het plein. De vloer van de aula is groen, behoorlijk groen. Maar toch is het niet echt natuurlijk en dat komt door de andere kleuren en materialen.
De voor-foto’s:
De vloer zou blijven. Dus dat is alvast lekker groen. Voor een rustigere sfeer hebben we het felle oranje eruit gehaald in omdat het een erg sterk contrast was met de vloer en meer groen en blauw toegevoegd.
Waar nu in de hele aula bijna alleen maar tafels en stoelen staan, komen er straks zones die verschillen van elkaar. Zo wordt het voor de leerling interessanter, zullen ze gaan kiezen waar ze die dag zin hebben om te gaan zitten. Stevig meubilair met een knipoog naar buiten.
De uitgiftebalie speelt een grote rol in de pauzes. De leerlingen kunnen daar door andere leerlingen klaargemaakte broodjes en andere dingen kopen. Met een foodtruck of stalletje langs de weg in het achterhoofd werd de uitgifte betrokken in het plan.
De vloer van de aula is groen, behoorlijk groen. Door het felle groen te combineren met juist meer groen en neutrale tinten als beige en hout wordt de vloer geneutraliseerd. Een klein blauw accent is een knipoog naar de lucht van buiten en zorgt voor extra frisheid. Doordat er altijd blauw in groen zit (blauw+geel=groen) blijft het nog steeds rustig.
Toevallig kwam ik tijdens het wandelen, toen ik met het kleurenplan van ontwerp bezig was, een prachtig voorbeeld tegen in de natuur. Een soort omgekeerde inspiratie of meer de bevestiging dat dit goed zal werken.
De aula bestond eigenlijk al uit zones. Aan beide kanten de nissen bij de ramen, het gebied voor de trap, het gebied bij de uitgifte en aan de andere kant een zone van dezelfde grootte.
De nissen worden extra benadrukt door de wanden en het plafond een kleur te geven. Het centrale gebied voor de trap en dubbele deuren naar de gang kreeg een verhoogd meubel om te hele ruimte visueel op te splitsen. Er blijft genoeg loopruimte over en de rondingen zorgen dat je vloeiend er omheen kan bewegen. De zones tussen de nissen en de trap kregen als accent een fotobehang van bos.
De verschillende zitelementen zorgen voor een nieuwe dynamiek. Stevigheid en leerling bestendigheid was erg belangrijk.
Van de ene kant naar de andere kant van de ruimte:
De plantenbak en spellenkast werd een DIY project met de leerlingen.
Na een wen-periode van een paar weken heeft iedereen zijn draai gevonden in deze rustige groene aula.
“Er zit bijna niemand meer op een stoel aan een tafel, de ‘apenrots’ is erg populair omdat ze met meer bij elkaar kunnen zitten – Monique, intern begeleider”
Leuk om te horen dat de ideeën hebben geleid tot het gewenste resultaat.
Neem contact op met Ilona Alders op 023-2100800 of stuur een bericht via de contactpagina.
Meer informatie vind je op de pagina over personeelskamer inrichten, wat natuurlijk ook geldt voor aula’s, kantine’s, mediatheek, vergaderruimte, directiekamer, enz.
De foto’s:
Zakelijke projecten
3 december 2024