Het ontwerp was een proces. Het begon met indelingsmogelijkheden A t/m E en eindigde via I bij indeling H in een mix van kleurvarianten 1, 2 en 3.
Het gebruik van de personeelskamer is veranderd en er is behoefte aan een nieuwe indeling. De vloer wordt vervangen en het plafond ook want de verlichting wordt aangepast naar een energiezuinige variant. De omschrijving voor de gewenste inrichting is rust en fris.
De indeling was als volgt: de grote ruimte met een kleine pantry en doorgang naar de keuken. Aansluitend een garderobe met de postvakken. De printer/kopieerapparaat staat er ook en een heleboel gestalde spullen.
De ronde bank is een erg populaire plek en was ooit een veel grotere slingerbank. Er zijn al een flink aantal delen afgevoerd en kapot. De grote tafel wordt goed gebruikt en de stoelen zitten lekker. Maar de uitstraling is niet meer wat ze willen.
Een aantal jaren geleden is de ruimte nog geschilderd. De tinten zijn verzadigd en best donker.
De eerste uitdaging was een nieuwe indeling. Een stilte-werkruimte maken, de keuken verplaatsen zodat er een betere doorstroming mogelijk is tijdens de piekmomenten en postvakken waar ook een laptop in past waren een paar van de uitgangspunten.
Al tekenend waren er al snel 5 mogelijke indelingen. Doordat er rekening gehouden moest worden met de betonkern-activering (hier een korte omschrijving van BKA) bleef de keuken in de buurt van de oorspronkelijke keuken. Dat had ook invloed op de keuze voor het plafond, dat een open structuur moet hebben. Daarbij heb ik geadviseerd in de richting en kleur.
Er volgde nog een paar indeling-varianten. De garderobe waar de postvakken stonden heeft de perfecte grootte voor een stilte-werkruimte. Om die ruimte af te scheiden van de rest en stil te maken, kwam er een deur in. Dus moesten de postvakken en de garderobe een andere plek krijgen. Voor de postvakken werd een aparte ruimte gebouwd in de grote ruimte. Zo kunnen nieuwsgierige leerlingen ook niet meer direct in de personeelskamer kijken. De oude keuken werd de nieuwe garderobe waar ook de kopieermachine een plek krijgt én extra bergruimte voor spullen.
De nieuwe keuken is royaal zodat iedereen voldoende ruimte heeft. Er is veel bergruimte door het 5 meter lange eiland met ondiepe kasten. Het mooie is dat je zo vanuit de personeelskamer niet tegen alle spullen aankijkt.
Toen eenmaal duidelijk was dat er de nieuwe vloer een gietvloer werd, kon het kleurenplan- en materialen-plan afgemaakt worden. Grijzen, blauwen, stoere houtprint en zwart metaal. Rustig en strak met een paar meer opvallende elementen zoals de turquoise bank, een paar stoelen met gedessineerd kunstleer en de viltpanelen met boom.
Qua indeling kwam alleen de loungehoek weer op de oude plek. Door de keuken op deze manier te plaatsen ontstond er een extra wand waar een lange bank tegen geplaatst is. Dat levert veel zitplekken op. Ook in de buurt de vaak populaire bartafels.
Het meubilair heeft een industriële uitstraling op een lichte manier. De stoelen met en zonder armlegger zodat je kan kiezen wat je prettig vindt. De barkrukken met rugleuning zijn uit dezelfde serie en zitten erg comfortabel. De loungebank en wandbank zijn ook familie van elkaar en hebben een lekker stevige zit.
De gekozen stoffering is allemaal makkelijk reinigbaar. Het is of kunstleer of stof met een achterkant die ondoordringbaar is voor vocht. Het vocht dringt niet door in het kussen en kan met een vochtige doek verwijderd worden. Facilitair Handig!
De hang- en wandlampen zorgen voor extra accenten. En de fantastische plantenbakken aan de pilaren en het groene ‘schilderij’ maken het helemaal af.
Het ontwerp was een proces. Van eerste gesprek tot realisatie duurde ruim 1,5 jaar. Dat komt vooral door de bouwkundige zaken die uitgezocht en geregeld moesten worden. En natuurlijk alle varianten, alternatieven, wijzigingen en het definitief maken van het ontwerp en offerte kostte ook tijd.
Al die tijd was het teamwerk. Er was veel overleg tussen de verschillende partijen onder leiding van BBA uit Heemstede. De onderlinge samenwerking was erg goed. En zo heeft de gedegen voorbereiding zijn vruchten afgeworpen en is het in één zomervakantie deze prachtige personeelskamer geworden.
Zoals gebruikelijk werden de banken als eerste geprobeerd en nog niet alles was uitgepakt of er werd al gewerkt in de stilte-werkruimte. De enthousiaste reacties waren weer leuk om te horen. Zeker als ze niet door hadden dat ik er iets mee te maken had.
Download gratis De 5 elementen voor De Leukste Inrichting
Neem contact op met Ilona Alders op 023-2100800 of stuur een bericht via de contactpagina.
Meer informatie vind je op de pagina over personeelskamer inrichten.
Natuurlijk geldt dat ook voor aula’s, mediatheek, kantine, directiekamer, enz.
Zakelijke projecten
13 januari 2021